تبلیغات
مطالب اینترنتی - علم موزه داری – گردشگری
مطالب اینترنتی
دوشنبه 12 تیر 1396 :: نویسنده : نویسنده



مفیدستان:

این علم دو قسمت است.
الف: قسمت تئوری (موزه شناسی) كه تاریخچه پیدایش موزه ها، حكمت موزه در جهان و تمام كارهای تئوری دیگر راجع به ساختار موزه.
ب: قسمت عملی (موزه نگاری) كه گردآوری اشیاء (وظیفه اصلی موزه)، ثبت و ضبط آنها، آماده سازی آنها برای نمایش و ارائه و كارهای آموزشی و پژوهشی.

طبقه بندی موزه ها
۱- طبقه بندی از نظر ساختار موزه ها كه موزه ها را می­توان به عمومی و اختصاصی تقسیم كرد.
– موزة عمومی كه دارای اشیاء و موضوعات مختلف است و عموم مردم به راحتی قادر به استفاده از آن هستند.
– موزة تخصصی كه اشیاء تخصصی در آن نگهداری می­شود و مورد توجه متخصصان آن قرار می­گیرد، و برای بقیه مردم جذابیت آنچنانی ندارد.
۲- طبقه­ بندی از نظر مخاطب، كه با توجه به شخصیت بازدید كننده و نوع استفاده از موزه تقسیم بندی می­كنند. مثلاً موزه های آموزشی كودكان.
۳- طبقه بندی از نظر علمی و نگاه علمی به مجموعه؛ كه بهترین نوع طبقه بندی محسوب می شود.
۴- موزه ها از نظر موقعیت جغرافیا نیز طبقه بندی می شوند؛ به طور نمونه موزة منطقه­ای كه در شهرستان تشكیل می شود و از یافته ها بومی و فرهنگ محلی ساخته شده است.

طرح یك موزه
برای ایجاد یك موزه باید موارد زیر را در نظر گرفت.
۱- موقعیت موزه از نظر مكانی كه بهترین مكان برای یك فضای فرهنگی انتخاب یا ایجاد كرد
۲- نیاز بازدید كننده
۳- شناخت كامل از فرهنگ منطقه
۴- سطح سواد در منطقه
۵- سایر مؤسسات فرهنگی كه در منطقه وجود دارد شامل مدرسه، دبیرستان، دانشگاه و غیره
۶- توان اقتصادی

كاربرد موزه در جامعه
موزه در جامعه فضای است كه اشیاء در آن به نحوی چیده شده اند و در معرض دید همگان قرار می دهد و هم از نظر فیزیكی و هم از نظر امنیتی از آنها نگهداری می­شود.


كاركرد موزه در جامعه

نقش موزه اشاعه فرهنگی در تمام سطوح یك جامعه است.


ساختار علمی یك موزه

هر موزه یك اهداف عملی دارد و یك اهداف فرهنگی در مثلث مدیریت كه به صورت مقابل دیده می شود.
كاركنان موزه كه وظیفه اصلی آنها ارتباط بین اشیاء و مجموعه ها و بازدیدكنندگان اساس یك موزه بر مبنای مجموعه است.
مجموعه متشكل است از تعدادی شئی كه طبق قراردادی قانونمند و هدفدار در كنار هم چیده و قرار گرفته اند. این مجموعه ها با هم بیانگر واقعیتی و یا فرهنگی از مردم و جامعه خاصی است. اگر یك موزه را كتابی بنامیم، اشیاء كلمات آن و مجموعه ها جملات آن هستند كه توسط عاملی مانند موزه دار به هم ربط داده شده و مفهوم خاصی را القاء می كند.

نحوة درست طبقه بندی موزه ها
الف: موزه های تاریخی
ب: موزه های هنری
ج: موزه های علمی
الف: موزه های تاریخی در واقع نحوة ارائه مستند است یعنی هر شئی به عنوان سندی تاریخی است.
ب: موزه های هنری (static) كه زیبایی شناسی اساس آن است، با نحوة ارائه شناخت زیبائی است یعنی زیبایی در نحوة ارائه آن حاكم است.
موزه های هنری را به ۱- هنرهای كاربردی ۲- هنرهای تفریحی ۳- هنرهای زیبائی
ج: موزه های علمی (اكولوژیك) كه به دو نوع ارائه می­شوند.
۱- موزه های تاریخ علوم كه به موزه های تاریخی برمی­گردد، مثلاً برق، تمبر و غیره.
۲- موزه های علمی: كه همان موزه هایی است كه افراد به طور مستقیم با ابزار كار می كند و نقش ابزار و اشیاء را می­فهمند، مانند رصدخانه ها و آزمایشگاههای فیزیك و شیمی.

بستر مناسب در یك موزه چیست؟
بستر ارتباط منطقی بین اشیاء است كه این ارتباط به نحوه كونولوژیك یعنی ارتباط میان اشیاء موزه ای و سایر علوم برقرار باشد.
هر شئی در ارتباط با شئی كنارش یك مطلبی را تشریح كند و كونولوژی باشد یعنی داری رعایت تقدم تاریخی باشد.

بستر در موزه تاریخی
(۱) در پرتو روانشناسی باشد.
(۲) رابطه بین اشیاء بیانگر مطلب و مفهومی است
(۳) دارای حلقه های مفقوده ای است كه یافتن آن به عهده موزه دار است.
بستر فرهنگی از راههای زیر حاصل می شود.
۱- نقشه
۲- طرح
۳- جدولهای تاریخی
۴- دستگاههای سمعی و بصری


نحوة ارائه آثار موزه ­ای

سه نوع نحوة نمایش از نظر علمی وجود دارد.
۱- نحوة تاریخی (ارائه تاریخی اشیاء)
۲- نحورة ارائه هنری (بر مبنای زیباشناختی اشیاء)
۳- اكولوژیكی (رابطه میان موجودات زنده و محیط زیست)

ارائه آثار داخل ویترین
ویترینها عمودی و افقی نصب می شوند
– ویترین عمودی برای نمایش اشیایی است كه حجم داشته باشند یعنی بازدیدكننده در حالت ایستاده تمام شیئی را ببیند.
– ویترینهای افقی: برای اشیایی كه سطح هستند مانند كتاب و سكه

نحوة چیدن اشیاء در ویترین
اشیاء در ویترین را می توان طبق نظمی منطقی چید به طوری كه نمایانگر هد معینی به طور مجموع برسانند ودر عین حال هویت شیئی نیز حفظ شود.
۱- تقدم تاریخی اشیاء در نظر گرفته می شود.
۲- سیر تكاملی و كاربردی شیئی به نمایش گذاشته می شود.

اتیكت در موزه
یكی از ویژگیهای موزه آن است كه بازدید كننده آن عام هستند و درهای آن به روی همگان باز است و با نوشتن اتیكت به سؤالات كلی در مورد شئی پاسخ داده می شود.
معمولاً برای ارائه تاریخی كه یك شی از اتیكلت هماهنگی استفاده می كنند كه به صورت زیر است.
۱- سطر اول كه اطلاعات آن عمومی و برای همه قابل فهم است. كه با خط درشتتر كه قابلیت دید بیشتر باشد.
۲- سطر دوم اطلاعات تخصصی تر است.
۳- سطر سوم اطلاعات مورد نیاز موزه است.
اتیكلت برای استفاده عموم درست می شود و نباید زیاد تخصصی و یا طولانی، ناخوانا و ریز نوشته شود بهتر اتیكلت همان نوع پلاستیكی شفاف بدون رنگ است كه به جدار شیشه چسبیده می شود و جای كمی را در بر می گیرد.

عوامل مؤثر در بازدهی بهتر موزه ها
۱- فیزیكی كه همان فضای موزه از نظر تعداد و اندازة تالارها، رنگ دیوارها، كف و سقف نورپردازی، آرامش و عوامل دیگر.
۲- ویترینها، كه تعداد آنها، نوع ویترینها، جهت چرخش در ویترینها، حجم آنها و نورپردازی و امنیت ویترینها بسیار مهم است.
۳- فضای موزه باید دارای وسایل رفاهی برای بازدید كننده و كاركنان و همچنین كتابخانه و چاپخانه باشد
۴- فعالیتهای موزه دار و كاركنان موزة كه شامل
الف: گردآوری و غنی سازی مجموعه از راههای مختلف
ب: ثبت و ضبط مجموعه
ج: مرمت و آسیب شناسی
د: ارائه آثار و نمایش عمومی اشیاء

علم موزه داری

نویسنده: کرم میرزایی

منبع: http://rashnow.blogfa.com/

علم موزه داریاضافه به لیست علاقمندی ها



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان

مطلب علم موزه داری – گردشگری در سایت مفیدستان
برای دریافت مطالب مفید به سایت مفیدستان مراجعه فرمایید.


لینک منبع و پست :علم موزه داری – گردشگری
http://mofidestan.ir/%d8%b9%d9%84%d9%85-%d9%85%d9%88%d8%b2%d9%87-%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c/



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : نویسنده
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :